Bacteriegroei in uw dieseltank? Filtratie op locatie!
Brandstoffilters vervangen, stilstand van uw machines, motorschade… de gevolgen van bacterieproblemen kunnen behoorlijk in de papieren lopen.
Om deze onnodige kosten te voorkomen aan uw brandstofinstallatie of motor, biedt ADJ Milieutechniek een filtratieoplossing op uw eigen bedrijfslocatie met behoud van uw dieselproduct. De oplossing is dan ook vrij eenvoudig.
Uitleg filtratie en reiniging op uw locatie:
- Wij stemmen met u de demontage af, wilt u zelf het mangat losmaken van uw boven- of ondergrondse tank , of wilt u liever dat wij het doen?
- Wij komen bij u op locatie met een schone reinigingswagen;
- Wij zuigen en filteren met onze HCS Filterunit direct de diesel uit uw brandstoftank en slaan deze tijdelijk op in onze schone tankwagen;
- Afhankelijk van de hoeveelheid "slijmslierten" voegen wij een bacteriebestrijder toe aan het product al naar gelang hoeveelheid vervuiling. Deze voorkomt dat bacteriën groeien en vervolgens slijmslierten produceren, deze preventieve werking is getest en goedgekeurd in de ASTM E1259-10 test, een internationale testmethode om bacteriegroei in diesel te meten.
- Wij reinigen, onder BRLk905 richtlijn, uw boven- of ondergrondse dieseltank en controleren op aanvullende problemen;
- Alvorens het product retour te storten ventileren (drogen) wij eerst de dieseltank;
- Eventuele leidingen en filters kunnen wij voor uw spoelen en vervangen (mits voorradig);
- Wij voeren het eindresidu af en u ontvangt een wettelijk afvoer- en tankreinigingscertificaat;
- U kunt weer tanken en ons doel is voornamelijk u weinig hinder te laten ondervinden van deze tijdelijke stagnatie.
Meer weten over deze aanpak, neemt u dan vrijblijvend contact met ons op via 085-2731850.
Wilt u uw tank aanmelden voor een filtratie en reiniging op locatie, vraag hier digitaal uw offerte aan en u ontvangt zo snel mogelijk een prijsaanbieding van ons!
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?
Dieselbrandstof – ook de nieuwe soorten zoals HVO en GTL – is veel gevoeliger voor bacterievorming dan de oude gasolie van vroeger. De gevolgen zijn vaak niet mis: brandstoffilters slaan dicht, de brandstoftank(s) moet worden gereinigd en stilstand van uw wagen- of machinepark. In extreme gevallen kunnen zelfs de kleppen en injectoren van dieselmotoren schade oplopen. Hoe ontstaat deze bacteriegroei nu precies in de diesel?
Lees hieronder stap voor stap hoe bacteriegroei in diesel tot stand komt:
1. Bacterievrije brandstof
Vaak wordt gedacht dat bacteriën het gevolg zijn van (slechte) dieselkwaliteit. Maar diesel wordt tijdens de raffinage tot 350ºC verwarmd en is dus steriel oftewel bacterievrij. De meeste brandstofleveranciers hebben een zeer kort logistiek traject van raffinaderij tot bij de eindgebruiker. U mag dus aannemen dat u bacterievrije diesel geleverd krijgt.
2. Vochtige buitenlucht
Tijdens het aftanken daalt het brandstofniveau, waardoor van buitenaf lucht wordt aangezogen in de dieseltank. Buitenlucht bevat van nature uit (onschadelijke) microben. Met name tijdens de herfst en wintermaanden kan deze buitenlucht ook veel vochtigheid bevatten.
3. Water onderin de tank
Wanneer het vocht in de lucht gaat condenseren, komen waterdruppels in de diesel terecht. Deze zakken uit als vrij water naar de bodem van de tank waar ze een waterlaag vormen.
4. Bacteriën vormen slijmslierten
Door de combinatie van brandstofmoleculen (= voedsel), het water onderin de tank (= zuurstof) en de zon (= warmte), gaan bacteriën zich razendsnel vermenigvuldigen en slijmslierten vormen.
5. Filters slaan dicht
De bacteriën vormen een slijmlaag tussen het water en de diesel. Tijdens het tanken worden deze slijmslierten mee opgezogen waardoor brandstoffilters dichtslaan. De resterende bacteriën zakken uit naar de bodem van de tank en veroorzaken daar corrosievorming.
Bron: loonwerker.nl